Wat is een Voedselallergie?

Bij een allergie speelt het immuunsysteem een belangrijke rol. In normale omstandigheden beschermt dit systeem ons tegen lichaamsvreemde stoffen zoals virussen en bacteriën (antigenen) door antistoffen te produceren.

Een voedselallergie is een ongewone reactie op een onschadelijk voedingsbestanddeel. Lange tijd dacht men dat er alleen allergische reacties ontstonden op voedingseiwitten, momenteel zien we echter ook allergische reacties op koolhydraten in de voeding. In bepaalde omstandigheden gaat het immuunsysteem dit voedingsbestanddeel zien als een indringer. Deze indringer wordt een allergeen genoemd. Bij het eerste contact met dit allergeen zal het afweersysteem antistoffen gaan produceren. In deze fase treden er nog geen klachten op. Pas na een volgend contact met het allergeen zijn de klachten er wel, vaak zelfs bij de kleinste hoeveelheid voedsel.

De klachten zijn persoonsgebonden en gaan van zeer mild tot zeer ernstig. Ze zijn beperkt tot één symptoom of een verzameling van symptomen. Meestal verschijnen de klachten binnen de 15 à 20 minuten na de consumptie van het allergeen.

Allergische klachten kunnen zich uiten via:

• de luchtwegen: hoesten, piepende adem, kortademig, pijn op de borst, benauwd, vernauwde keel, hese stem, waterige ogen, niezen, verstopte neus, lopende of jeukende neus
  • de huid: uitgebreide roodheid, uitslag over hele lichaam, zwelling tong/lippen, jeuk
  • de maag en darmen: braken, diarree, slikproblemen, misselijkheid, pijn, krampen
  • de hersenen: angst, hoofdpijn, metaalsmaak
  • het hart: bleke of blauwe huid, zwakke pols, duizeligheid, verwardheid, shock, bewusteloosheid

De 14 meest voorkomende allergenen in voedingsmiddelen in Europa zijn: ei, lupine, melk, mosterd, noten, pinda, schaaldieren, selderij, sesam, soja, sulfiet, tarwe, vis en weekdieren. Het is verplicht om deze 14 allergenen op de etiketten van voedingsmiddelen te vermelden indien ze aanwezig zijn.

Er bestaat geen geneesmiddel voor een allergie. De enige manier om een allergische reactie te voorkomen, is het allergeen dat de reactie uitlokt strikt vermijden. Let wel op, het allergeen kan ook verborgen zitten in samengestelde voedingsmiddelen.

Afhankelijk van de ernst van de allergie kan de reactie optreden bij de minste hoeveelheid van het voedingsmiddel of pas na een grotere inname. Bespreek dit met je arts en je allergiediëtiste. Daarnaast kan een allergie met de jaren milder of net ernstiger worden, daarom is een goede opvolging door de arts belangrijk. Aan de hand van zijn bevindingen kan de allergiediëtist jouw voedingsplan aanpassen.